Warning: is_dir(): open_basedir restriction in effect. File(/tmp) is not within the allowed path(s): (/website/oldweb-sulik.sk/:/usr/local/lib/php/:/usr/local/share/pear/:/website/tmp/) in /quad/website/oldweb-sulik.sk/wp-content/plugins/wp-simple-firewall/src/lib/vendor/fernleafsystems/wordpress-services/src/Core/Fs.php on line 466
Trvalý euroval (ESM) | Vláda potichu zadĺžila slovenských ľudí
Európska únia, eurozóna, eurokríza, euroval a ECB.

Trvalý euroval | Vláda potichu zadlžila slovenský národ

Vláda práve schválila zmluvu o trvalom eurovale. Tá zadlži Slovensko vo výške viac ako 1000 eur na každého občana, ktoré poputujú na záchranu gréckych dôchodkov, talianskych platov pre poslancov, záchranu francúzskych bánk atď. namiesto toho, aby sme za túto sumu dokončili diaľnice do Košíc, upravili plat sestričkám, lekárom, učiteľom, či …

…pridali niekoľko stovák eur slovenským dôchodcom.

*****

Vyjadrenie Richarda Sulíka ku schváleniu zmluvy o trvalom eurovale

Dobrý deň, dámy a páni. Pred pár hodinami schválila slovenská vláda zmluvu o založení trvalého eurovalu – euroval 2. Rád by som povedal, že ministri politickej strany SaS s touto zmluvou nesúhlasili a že zmluva o trvalom eurovale prešla na vláde s minimálnym potrebným počtom hlasov.

Schválenie zmluvy o trvalom eurovale zadlží Slovensko 6 miliardami eur.

Jedná sa o zmluvu, ktorá výrazne Slovensko zadlží. Bavíme sa o 6 miliardách eur. To je viac ako 1000 eur na každého občana a takáto zmluva, ktorá Slovensko vťahuje do obrovských finančných záväzkov, nemala byť schválená. Je to zásadné opatrenie na zabezpečenie hospodárskej politiky, o tom niet pochýb, a presne takéto zásadné opatrenie na zabezpečenie hospodárskej politiky nesmie schvaľovať vláda, ktorá nemá na to mandát, ktorá nemá dôveru parlamentu.

O zmluve, ktorá dostane slovenských ľudí do vazalstva, mali rozhodnúť voliči

Jedinou úlohou vlády je priviesť krajinu k predčasným voľbám. Prečo sa táto zmluva o trvalom eurovale musela riešiť už teraz pred voľbami? Keď ostatné strany sú si také isté, tak predsa mohla táto zmluva pokojne počkať a mohli ostatné strany povedať svojim voličom: Voľte nás a my potom schválime takúto zmluvu, ktorá dostane Slovensko do vazalstva. Je to niečo mimoriadne zlé, chcel by som povedať, že Slovensko už nebude mať právo veta vo všetkých rozhodnutiach, respektíve pri niektorých stačí len rozhodnutie Rady guvernérov a v podstate daňové príjmy vo výške takmer jedného ročného rozpočtu, vo výške ročných príjmov zo Slovenska, budú môcť odísť na záchranu gréckych dôchodkov a talianskych platov poslancov a na záchranu francúzskych bánk a tak ďalej.

Bohužiaľ, musím konštatovať, že vytvorila sa akási koalícia zradcov, takisto už aj predseda strany SMER včera vyhlásil, že na tomto sa to bude lámať.

Strana SaS bude vždy hájiť záujmy Slovenska

Môžem povedať, že strana SaS háji záujmy Slovenska a vždy bude hájiť záujmy Slovenska a preto nebude s takouto zmluvou súhlasiť. A myslíme si, že aj toto by mali voliči zohľadniť – kto dostáva Slovensko do vazalstva.

Ďalšia vec, ktorá je mimoriadne závažná, vláda takúto dôležitú medzinárodnú zmluvu ani len nepredložila do mimorezortného pripomienkového konania. Minister financií hovorí o dôvernom charaktere zmluvy a nepredloží ju do medzirezortného pripomienkového konania, to jednoducho takto nejde. My zverejňujeme zmluvy na nákup toaletného papiera, ale utajujeme zmluvy za 6 miliárd eur. Toto jednoducho je niečo neslýchané a ťažko hovoriť o právnom štáte, ak vláda v dôvernej zmluve vytvorí pre vlastných obyvateľov záväzok vo výške 6 miliárd eur, na jednej strane sa tvárime, akí sme transparentní a na druhej strane takéto veci zatajujeme.

Slovensko bude do trvalého eurovalu prispievať najviac

Na záver by som rád pripomenul, že Slovensko bude platiť úplne najviac. Sme najchudobnejšou krajinou eurozóny a budeme platiť najviac. Ivan Mikloš, minister financií síce vraví, že vyjednal zníženie v účasti Slovenska, ale to je len dočasné po dobu deviatich rokov a keď táto doba skončí, tak podľa článku 11 odsek 5 tej zmluvy, ktorá bola dnes schválená, budeme musieť všetko doplatiť a nastane opäť tá situácia, kedy Slovensko ako najchudobnejšia krajina eurozóny bude platiť najväčší príspevok do trvalého eurovalu. Ešte rád by som povedal, na rozdiel od dočasného eurovalu, o ktorom sa hlasovalo na jeseň, táto zmluva o trvalom eurovale nevyžaduje stopercentný súhlas, čiže je pokojne možné, že sa Slovensko nezúčastní a my nezablokujeme ostatné krajiny eurozóny a toto tiež je veľmi dôležitá vec, ktorú by mali jednoducho voliči pri svojom rozhodovaní zohľadniť. Ďakujem Vám pekne.

Vyjadrenie Jozefa Kollára k dočasnému eurovalu (EFSF – Európsky finančný stabilizačný nástroj) a k trvalému eurovalu (ESM – Európsky stabilizačný mechanizmus)

Jozef Kollár: Vo vyhlásení členov Európskej rady, ktorá sa konala 30. januára tento týždeň, sa doslova konštatuje, toto citujem: “Neexistujú rýchle riešenia. Naša činnosť musí byť rozhodná, vytrvalá a komplexná. Musíme robiť viac, aby sme Európu vyviedli z krízy.” A my tu už vlastne dva roky sme svedkami toho, ako „rozhodne a vytrvalo“ lídri riešia dlhovú krízu v eurozóne, ani za dva roky nič nevyriešili a navyše dlhová nákaza sa z Grécka šíri na ostatných členov eurozóny a eurozóna ako celok, evidentne stojí pred bránami ekonomickej recesie. Čo je ale úplne zlé, že tomu páchaniu zlých vecí zďaleka ešte nie je koniec.

Hazardovanie s peniazmi daňovníkov eurozóny

Pyramídová hra alebo hazardovanie s peniazmi daňovníkov eurozóny bude pokračovať ďalej. Hlavy štátov sa totižto na decembrovom samite minulý rok dohodli, že už v marci v tomto roku prehodnotia primeranosť zdrojov EFSF (Európsky finančný stabilizačný nástroj) a ESM (Európsky stabilizačný mechanizmus), takže primeranosť zdrojov ako prvého, tak aj druhého eurovalu. A nemusíme nikoho presviedčať o tom, že to slovíčko “prehodnotia” znamená, že ho budú navyšovať. Už v marci tohto roku podčiarkujem.

SDKÚ, SMER, MOST a KDH najprv podporili navýšenie eurovalu zo 4,5 na 8 miliárd eur a potom…

Dnešným schválením zmluvy o založení trvalého eurovalu (ESM) na vláde sa opätovne zvýšia špecifické štátne záruky pre euroval a boli to práve poslanci SDKÚ, SMERU, MOSTU a KDH, ktorí svojimi hlasmi v októbri minulého roka vlastne prispeli k tomu, že sa už raz navyšovalo. Z takmer 4,5 na 8 miliárd eur a po tom, čo dnes vláda schválila pristúpenie k slovenskej zmluve o založení ESM, dôjde k tomu opäť v priebehu niekoľkých málo týždňov. Budeme s napätím očakávať, či tak urobí podpredseda vlády Ivan Mikloš ešte do 10.3. a keď nie, tak to bude s určitosťou tesne po voľbách. Opätovne príde akýkoľvek nový minister financií po voľbách, ktorý bude sedieť v novej vláde, do parlamentu a znova so žiadosťou o navýšenie špecifických štátnych záruk – tento krát z úrovne takmer 8 miliárd plus tých spomínaných 6, takže sa dostaneme blízko štrnástich miliárd eur. To sme už presne na hodnote ročných príjmov štátneho rozpočtu na tento rok.

Za tieto vyhodené peniaze na euroval sme mohli mať diaľnice do Košíc, upraviť plat sestričkám, lekárom, učiteľom…

A teraz nie každý občan si vie predstaviť, čo suma 8 miliárd eur znamená. No chcem povedať, to je tá suma, na ktorej sme dnes pri špecifických štátnych zárukách. Ja sa pýtam, nemohli by sme za túto sumu dokončiť diaľnicu do Košíc, nemohli by sme upraviť plat sestričkám, lekárom, učiteľom, pridať niekoľko stovák eur mesačne slovenským dôchodcom?

Namiesto toho pošleme jednoducho peniaze na záchranu gréckych dôchodkov.

Takto si predstavujú lídri politických strán ochranu národnoštátnych záujmov Slovenska?

A tak teraz vzniká celkom zákonite otázka. Takto vyzerá ochrana národnoštátnych záujmov Slovenska, ktorej majú plné ústa všetci lídri politických strán, ktorí nám vyčítajú raz, že sme naivní, inokedy, že sme neskúsení, inokedy, že nás prirovnávajú k euroskeptikom, Hajderovcom, Lepenovcom, pravým Fínom a neviem komu všetkému, no je mi ľúto, ani my si to neželáme, ale naozaj ten vývoj za uplynulé dva roky v eurozóne dáva plne za pravdu tomu, čo tvrdíme v Slobode a Solidarite.

Či strana SDKÚ, SMER, KDH a MOST chráni úspory slovenských ľudí, nech si zváži každý občan sám…

Čiže ako som už hovoril, minister financií, či bude ešte tento stavajúci, príde do volieb, do parlamentu, alebo ten nový, ktorý bude sedieť teda v novej vláde, ktorá vzíde z volieb, a opätovne požiada o navýšenie špecifických štátnych záruk o takmer 6 miliárd eur.

No a toto považujeme jednoznačne za podvod, ktorý akokoľvek si to nechcú priznať a majú plnú pusu rečí o geopolitických, strategických, takých, onakých záujmoch, že chránia úspory slovenských obyvateľov, že chránia euro, lebo to je aj naša mena, tak práve títo páni z SDKÚ, SMERU, KDH a MOSTU vlastne týmto spôsobom páchajú podvod na slovenských obyvateľoch.

To je holý fakt a je mi veľmi ľúto, že ten vývoj bude s vysokou mierou pravdepodobnosti pokračovať. Tak ako je tomu doposiaľ za uplynulé dva roky.

Na záver ešte tri krátke poznámky k dočasnému a trvalému eurovalu

Čo málokto postrehol, pretože tá zmluva je naozaj rozsiahly dokument, takto vyzerá, ako hovoril Richard, nebola daná do …..pripomienkového konania s odôvodnením, že sa jedná o materiál dôverný a tam sa nachádza jedna taká pekná klauzula, že o navýšení základného imania permanentného eurovalu už bude rozhodovať Rada guvernérov ECB. To znamená, že ak sa objem všetkých slovenských záruk zastavuje niekde na hodnote 13,5 miliárd eur, tak ak dôjde k rozhodnutiu na úrovni Rady guvernérov, že opätovne je potrebné navýšiť, už to ani nebude potrebné nechať schvaľovať v národných parlamentoch členských krajín eurozóny. Toto je skutočne nehoráznosť a nie nadarmo sa tomu hovorí deficit demokracie.

Druhá nehoráznosť zmluvy o trvalom eurovale

Čo je druhá nehoráznosť, že z tejto zmluvy o trvalom eurovale (ESM) úplne vypadla účasť súkromného sektora. Tú už tam nenájdete vôbec. Ak si dobre pamätáte, ešte v lete uplynulého roka bežala taká názorová roztržka medzi Ivanom Miklošom a Richardom Sulíkom o tom, a pani Radičová to pomenovala, že medzi SDKÚ a SaS je 95%-tná miera zhody, pokiaľ ide o euroval, to si určite mnohí z vás pamätáte, že my sa len líšime v tých 5% a to je miera účasti súkromého sektora na riešenie dlhovej krízy tej-ktorej problémovej krajiny. Zatiaľ, čo my sme sa dožadovali silnej účasti, takej účasti, aby sa tá krajina mohla vrátiť na finančné trhy a normálnym spôsobom, štandardným, sa refinancovať, tak vtedy už minister financií Mikloš trval na tom, že 21%-tná účasť, ktorú si pamätáte z júla tohto roka je postačujúca a že to prispeje k vyriešeniu stability, k obnove ekonomického rastu a tak ďalej a že Grécko sa vráti na trhy, no nič z toho nebola pravda. Z 21%-tnej účasti sa stala 50%-tná, dnes sú presne pred uzavretím dohody veľkých finančných inštitúcií a gréckej vlády a hovoria o 65%-tnej účasti privátneho sektora a z tohto trvalého eurovalu účasť súkromného sektora vypadla úplne. Tu už je ale postavená v takej rovine, že krajina, ktorá požiada o pomoc, môže rokovať s investormi o odpustení časti svojho dlhu.

Tretia nehoráznosť – už nebude potrebný jednohlasný súhlas

No a poslednou vecou je, čo tiež považujeme za nehoráznosť, že keď sa bude na úrovni Rady riaditeľov rozhodovať o poskytnutí finančného programu konkrétnej krajiny, už nebude potrebný spomínaný jednohlasný súhlas, takže tam už bude stačiť v takzvanom núdzovom mechanizme, v núdzovom režime súhlas 85% hlasov. Takže ideme naozaj od desiatich k piatim a tá čierna diera sa ustavične zväčšuje, z čoho určite nemáme radosť ale vývoj nám dáva bohužiaľ za pravdu.

Ak máte otázky na R. Sulíka, napíšte mu na mail richard@oldweb-sulik.sk.

Autor článku Richard Sulík

Poslanec Európskeho parlamentu, slovenský politik, zakladateľ a predseda pravicovo-liberálnej strany Sloboda a Solidarita. Spoluautor slovenskej daňovej reformy. Bývalý poradca ministrov financií a bývalý predseda NRSR.