Európska únia, eurozóna, eurokríza, euroval a ECB.

Spoločná poľnohospodárska politika dá farmárom 111 mil. na marketing

Spoločná poľnohospodárska politika Európskej únie (CAP) spustí budúci rok novú propagačnú kampaň, ktorou chce pomôcť farmárom predávať ich výrobky. Kampaň s názvom „Enjoy, it’s from Europe“ (Vychutnaj, je to …

Spoločná poľnohospodárska politika a kampaň

… z Európy) má stáť 111 miliónov eur, no rozpočet na propagáciu výrobkov farmárov sa má postupne zvyšovať. Zo 111 miliónov eur na budúci rok, až na 200 miliónov eur o 3 roky neskôr. Spoločná poľnohospodárska politika EÚ tak chce farmárom pomôcť zvýšiť odbyt na domácich, ale aj zahraničných trhoch.

Naivné chvály

Eurokomisár pre poľnohospodárstvo Phil Hogan si spustenie novej kampane nevedel vynachváliť:

„Európskym agropotravinárskym výrobkom niet páru na celosvetovom trhu. Vývozný trh EÚ v objeme 110 miliárd EUR vytvára pracovné miesta a podporuje rast v celej Európe. S cieľom pokračovať v takom vysokom vývoze s radosťou predkladám túto novú propagačnú schému, v rámci ktorej 111 miliónov EUR umožní agropotravinárskym výrobkom EÚ preniknúť na nové trhy, ako aj zvýšiť naše zastúpenie na existujúcich trhoch. S veľkým potešením oznamujem účelovo viazané prostriedky vo výške 30 miliónov EUR pre problémové sektory mlieka a bravčového mäsa ako súčasť nedávno oznámeného balíka vo výške 500 miliónov EUR na podporu poľnohospodárskych trhov. Teším sa na rozbehnutie diplomatickej ofenzívy v nasledujúcich mesiacoch, vedenie obchodných návštev na otvorenie ďalších príležitostí pre výrobcov EÚ na celom svete.“

No len ťažko pochopiť, ako môže spomínanú kampaň eurokomisár oznamovať ako radostnú novinu. Peniaze na túto kampaň si totiž zaplatia samotní daňovníci. A minúť pridelené peniaze je tá najjednoduchšia vec na svete.

Pomýlená Spoločná poľnohospodárska politika EÚ

Samozrejme, aj Spoločná poľnohospodárska politika Európskej únie prispieva k hospodárskemu rastu a tvorbe pracovných miest. No peniaze na propagáciu farmárov pôjdu výlučne na úkor vyšších daní pre všetkých ostatných.

O čo viac tak bude Spoločná poľnohospodárska politika EÚ propagovať export farmárov, o to menej budú exportovať iné sektory.

Spoločná poľnohospodárska politika Európskej únie navyše len ťažko trpí nedostatkom centrálneho plánovania. Práve naopak, s výnimkou finančného sektora je to zrejme najviac preregulované odvetvie ekonomiky vôbec.

Nerovnaké úrovne dotácií v rámci CAP navyše ničia poľnohospodárstvo v krajinách s nižšími dotáciami (ako napríklad na Slovensku) a o tom, ktorí poľnohospodári uspejú tak rozhodujú byrokrati namiesto zákazníkov.

No aj keby sa tieto podmienky vyrovnali, byrokrati by stále mali nad zákazníkmi navrch, keďže oni by naďalej rozhodovali o tom, koľko je čoho žiadúce vyrábať a akú dotáciu si za to farmári „zaslúžia“.

Ak teda chce Európska únia skutočne pomôcť ekonomike, chrániť zákazníkov a zároveň umožniť produktívnym farmárom, aby ich neobmedzovali ich menej produktívni konkurenti, mala by Spoločnú poľnohospodársku politiku zrušiť a nie ešte viac zosilňovať.

Zdroj:
1. http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-5804_sk.htm

Ak máte otázky na R. Sulíka, napíšte mu na mail richard@oldweb-sulik.sk.

Autor článku Filip Vačko

Asistent Richarda Sulíka, zakladateľa a predsedu pravicovo-liberálnej strany Sloboda a Solidarita.