Kohézna politika Európskej únie je zameraná na zmenšovanie regionálnych rozdielov a je jednou z najväčších politík EÚ na prerozdeľovanie eurofondov. Táto politika je často oprávnene kritizovaná, keďže eurofondy bývajú využívané …
… na projekty pochybného významu. Eurokomisár pre regionálnu politiku Johannes Hahn preto prišiel so zoznamom 10 najväčších úspechov, ktoré kohézna politika počas jeho pôsobenia dosiahla. Zoznam žiaľ poukazuje skôr na to, že Európska únia chápe príčiny neefektivity kohéznej politiky absolútne nesprávne.
Kohézna politika lepšia ako nižšie dane
Jedným z najzaujímavejších „úspechov“, na ktorý je Európska únia hrdá je, že „rozpočet pre kohéznu politiku EÚ bol ubránený a udržaný“. Eurokomisár píše o tom, ako odolal „tvrdým rozpočtovým rokovaniam“ a podarilo sa mu vyhnúť sa žiadaným škrtom.
No to, čo je úspechom pre eurokomisára, je pre daňovníkov urážkou. Eurokomisár tým akoby odkazoval:
„Boli tu snahy ušetriť vaše dane, no ja som im odolal a peniaze pre kohéznu politiku som zachoval.“
Väčšie míňanie prostriedkov daňovníkov teda rozhodne nemožno označiť za úspech.
Viac výsledkov a transparentnosti
Medzi ďalšími úspechmi má byť to, že sa vnímanie kohéznej politiky viac „sústreďuje na výsledky“ a jej používanie sa zmenilo „z dotácií na investície“. Kohézna politika má tiež po novom viac podporovať podniky a „reálnu“ ekonomiku.
Eurokomisár, samozrejme, nezabúda pripomenúť, že eurofondy z kohéznej politiky sú dnes využívané transparentnejšie a zodpovednejšie.
Tieto zmeny je možné len vítať. Hlavným problémom kohéznej politiky však nikdy nebola nedostatočná transparentnosť alebo nízky dôraz na výsledky.
Hlavným problémom je samotné centrálne plánovanie peňazí vybraných z daní.
O spôsobe použitia týchto prostriedkov totiž nerozhodujú samotní podnikatelia, ktorí ich zarobili, ale byrokrati arbitrárnym centrálnym plánovaním.
Sovietskemu zväzu chýbala kohézna politika
Sovietsky zväz neskrachoval, pretože používal peniaze netransparentne, alebo preto, lebo si tamojší centrálni plánovači nestanovili vhodnejšie ciele. Skrachoval, lebo centrálne plánovanie logicky je a vždy bude menej efektívne ako trh.
Nič na tom nemení ani fakt, že kohézna politika podporuje množstvom peňazí aj podnikateľov. O peniazoch pre podnikateľov totiž stále rozhodujú byrokrati a nie zákazníci svojimi vlastnými peniazmi.
Reálna ekonomika a dotácie
Obzvlášť absurdný je dôraz na investície do „reálnej“ ekonomiky. Európska únia investuje totiž práve do projektov, ktoré by sa na trhu samy neuživili. Dopyt po týchto projektoch je teda umelý a neudržateľný, a preto rozhodne nemožno hovoriť o „reálnej“ ekonomike.
Podobne z prerozdeľovaných peňazí sa nestanú investície len preto, lebo si to povedia byrokrati. Keďže ide o peniaze pre projekty, o ktoré neprejavujú záujem samotní zákazníci, ide naďalej len o dotácie.
Ako kohézna politika zachraňuje investície
Ďalším z absurdných pseudoúspechov kohéznej politiky má byť záchrana investícií v regiónoch. Eurokomisár ako dôvod uvádza rozpočtové škrty, kvôli ktorým investovanie upadá. Podľa neho
„bez kohéznej politiky by veľmi potrebné verejné investície v menej rozvinutých členských krajinách skolabovali“.
Peniaze pre kohéznu politiku však nespadli z neba. Každé jedno euro, ktoré má kohézna politika k dispozícií, pochádza priamo z rozpočtov členských krajín, resp. z vybraných daní. O čo viac „investícií“ kohézna politika teda financuje, o to menej peňazí zostáva jednotlivým vládam a podnikateľom.
Predstava, že kohézna politika zvýši množstvo investícií, je preto podobne absurdná, akoby si niekto myslel, že keď si peniaze preloží z jedného vrecka do druhého, bude bohatší.
Naivnosť centrálneho plánovania
Zatiaľ čo v tomto príklade by sa bohatstvo spomínaného človeka nezmenilo, v prípade EÚ to tak nefunguje. Čím viac sú totiž peniaze od konečných príjemcov vzdialené, tým väčšia je tendencia ich menej efektívneho využívania.
Ak má slovenská vláda rozhodnúť či podporí „investície“ v Bratislave, Prešove alebo Levoči, rozhodnutie zrejme nebude veľmi efektívne. No ak sa majú byrokrati v Bruseli rozhodovať či peniaze pošlú do Prešova, Turína alebo Rotterdamu, ich rozhodovanie bude oveľa náročnejšie.
Jediným skutočným spôsobom zefektívnenia reálne potrebných investícií je preto prostredníctvom zníženia daní prenechať možnosti o použití peňazí na najnižšej možnej úrovni, ideálne až na úrovni jednotlivých ľudí a podnikov.
Kým to Európska únia nepochopí, kohézna politika sa aj naďalej môže prezentovať úspechmi, no ľuďom bude viac škodiť ako pomáhať.
1. http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-14-561_en.htm
Dobrý deň pán Vačko,
aspoň v krátkosti by som rád upozornil na pár omylov uvedených vo Vašom článku.
Omyl č. 1: Byrokrati v Bruseli rozhodujú o tom, do ktorého mesta potečú peniaze
EK síce má vplyv na rozhodovanie pokiaľ ide o prioritné oblasti, kam by fondy mali smerovať (napr. veda a výskum, zdravotníctvo, integrácia marginalizovaných Rómov), avšak okrem pár veľkých projektov sa o prideľovaní prostriedkov na konkrétne projekty rozhoduje na vnútroštátnej úrovni. Je na každom štáte, či to bude sústreďovať vo svojich rukách , alebo to dá väčšiu autonómiu regiónom. Predstava o plošnom centrálnom plánovaní z Bruselu je na hony vzdialená od reality.
Omyl č. 2 – Veď ponechajme rozhodovanie na ľudí
Som fanúšikom participatívnych rozpočtov. V niektorých samosprávach fungujú výborne. Nie som si istý, či sme už pripravení na priamu demokraciu pokiaľ ide o schvaľovanie projektov typu diaľnice, čističky odpadových vôd, či nemocnice. To samozrejme nevylučuje kontrolu verejnosti nad používaním verejných zdrojov, či účasť procese EIA a pod.
Omyl č. 3 Čím nižší kohézny rozpočet, tým lepšie pre Slovensko
Dosť trúfalý záver v čase, kedy eurofondy tvoria takmer 80% verejných investícií na Slovensku. Či sa nám to páči alebo nie, bez nich by sa len ťažko postavilo, či modernizovalo 2000 km ciest, 100 km železníc, 26 priemyselných parkov, 24 čističiek odpadových vôd, 1600 km kanalizácie,
1200 škôl, 56 nemocníc etc.
A to ani zďaleka netvrdím, že tu nie je obrovský priestor na posilnenie transparentnosti a efektívnosti využívania prostriedkov z rozpočtu EÚ, ktoré boli určené pre SR. Nehovoriac o tom, že je v záume Slovenska, aby sa do konca roka 2015 zmysluplne investoval celý takmer 13 miliardový balík.
Andrej Králik
Dobrý deň,
Omyl 1 –
” Omyl č. 1: Byrokrati v Bruseli rozhodujú o tom, do ktorého mesta potečú peniaze”
” Predstava o plošnom centrálnom plánovaní z Bruselu je na hony vzdialená od reality.”
Ako sami píšete:
” EK síce má vplyv na rozhodovanie pokiaľ ide o prioritné oblasti”
Nehovoril som o tom, že byrokrati v Bruseli plánujú peniaze do posledného centu. To zrejme ani nie je možné. Podobne ani najvyšší predstavitelia Sovietskeho zväzu zrejme nevedeli, v ktorom meste sa kúpilo koľko ceruziek alebo kobercov za pridelené peniaze, na čo konkrétne sa použili, atď. Je tiež veľmi pravdepodobné, že nemali vplyv ani na to, ktoré konkrétne projekty sa uskutočnia na úplne najnižších úrovniach. No podobne ako Sovietsky zväz, tak aj Európska únia rozhodli o prvotnom prerozdelení peňazí – ktorý program koľko dostane, ktorý štát koľko dostane, atď.
Omyl 2
Nehovoril som o INOM prerozdelení peňazí vybraných z daní. Hovoril som o tom, aby sa vôbec samotné prerozdeľovanie peňazí z daní znížilo a nech o peniazoch v čo najväčšej miere rozhodujú ľudia, ktorí ich zarobia.
Omyl 3 – tu Vás odkážem na môj starší článok: http://vacko.blog.sme.sk/c/308427/70-percent-investicii-v-SR-ide-z-eurofondov-To-je-teda-skoda.html
Ten článok je voči eurofondom dosť kritický. No po tom, ako som sa stretol s konkrétnymi reálnymi prípadmi zneužívania eurofondov, ako aj s tým, ako je takéto konanie aj na systémovej úrovni, tak som voči nim ešte skeptickejší a dnes viem, že eurofondy škodia Slovensku oveľa viac, ako som si pri písaní toho článku predstavoval. Eurofondy zdeformovali niektoré celé odvetvia slovenskej ekonomiky, keďže v nich už nie je možné poctivo a bez dotácií podnikať a konkurovať tak podnikateľom, ktorí majú peniaze z daní ostatných. Richard Sulík sa už s viacerými takýmito prípadmi obrátil aj na OLAF.
Váš posledný odstavec preto považujem za veľmi naivný, idealizujúci si realitu. No aj keby bola realita ešte oveľa lepšia, ako si predstavujete a všetky peniaze by do posledného centu boli využívané poctivo, tak by eurofondy stále ekonomiku poškodzovali a nie jej pomáhali. Stále by totiž išlo o dotácie neefektívnych firiem, projektov a ľudí, ktorí sa nedokážu uživiť na trhu, z peňazí firiem a ľudí, ktorí pre svoje prežitie musia spĺňať reálne požiadavky zákazníkov. Eurofondy preto nikdy nemôžu fungovať. Boj proti korupcii a plytvaniu, akokoľvek dôležitý, je len odvádzaním pozornosti od skutočných problémov.