Európska únia, eurozóna, eurokríza, euroval a ECB.

Európska únia zvažuje reguláciu taxislužieb ako Uber

Európska únia môže regulovať moderné „taxislužby“ ako Uber na celoeurópskej úrovni. Uber je mobilnou aplikáciou, ktorá slúži na rôzne druhy zdieľania osobnej prepravy. Najznámejšou službou pri Uber je UberPop, kde môžu záujemcov o …

Európska únia a Uber

… odvoz prevážať aj ľudia s vlastnými autami a najmä, bez taxikárskej licencie. To vyvolalo väčší či menší odpor u viacerých krajín Európskej únie. Uber sa preto obrátil na Európsku komisiu, a tá nedávno prišla s prvou reakciou.

Nejasné začiatky

Eurokomisárka pre dopravu Violeta Bluc zaslala v súvislosti so sťažnosťou firmy Uber list predsedovi Výboru pre dopravu a turizmus Európskeho parlamentu. V ňom písala o plánoch Európskej komisie

„vytvoriť pre Komisiu potrebné prostredie na rozhodnutie o potrebe a možnej povahe akýchkoľvek ďalších krokov na úrovni EÚ.“

Ide tak o začiatok, no vzhľadom na prílišnú všeobecnosť sú tieto plány dosť nejasné. Práve konkrétna realizácia plánov Európskej únie je však mimoriadne dôležitá.

Prichádzajúca revolúcia

Európska únia je aktuálne vo veľmi náročnej pozícii. Je totiž do očí bijúcim faktom, že regulácie zakazujúce alebo obmedzujúce Uber a podobné služby škodia nielen týmto firmám, ale najmä ich zákazníkom.

Problém je však v tom, že členské štáty EÚ vydávajú drahé licencie taxikárom a nie je preto prekvapivé, že sa tak bránia konkurencii. Ak by Európska únia takéto praktiky zakázala, taxikárom by mohol byť ktokoľvek a náklady na taxikárske licencie by taxikári vynaložili zbytočne.

No tento krok skôr či neskôr bude musieť nastať. Služba zdieľania vozidiel na rôzne účely má totiž veľkú budúcnosť. Aj keď je dnes ešte len v plienkach a do cesty sú jej kladené obrovské prekážky, už teraz podstatne ovplyvnila fungovanie osobnej dopravy.

Tieto služby sa budú rozvíjať aj ďalej a postupne môžu do zásadnej miery vytlačiť aj MHD, prípadne aj iné druhy z daní dotovanej dopravy. To, samozrejme, naruší mnoho plánov mnohým ľuďom. Koniec koncov, ako každý vynález v histórii, od vynálezu ohňa až po počítač.

No podobne ako pri iných vynálezoch minulosti, výsledkom budú lepšie služby, nižšie ceny a celkovo vyššia prosperita.

Ako sa zachová Európska únia?

To, kedy budú môcť tieto služby naplno prejaviť svoj potenciál však závisí aj na tom, ako sa zachová Európska únia. Ak sa totiž EÚ rozhodne tieto služby regulovať „pre dobro zákazníkov,“ tak je zaručené, že pokrok bude zabrzdený.

Byrokrati totiž už z princípu nemôžu vedieť plánovať vývoj technológií. Ak by podobné regulácie napríklad postihli internet už v jeho začiatkoch, rozvíjal by sa možno podobným tempom ako štátne pošty.

Koniec koncov, samotný internet bol pôvodne vytvorený vládou (čiže z peňazí daňovníkov), no jeho skutočný boom nastal až potom, ako ho vláda otvorila súkromnému sektoru.

Európska únia preto nesmie pri novej preprave určovať žiadne podmienky, príkazy, zákazy a podobne.

Jej najlepšou úlohou by bol boj proti súčasným regulačným obmedzeniam a obmedzenie aj prípadných budúcich. O všetko ostatné sa postará konkurencia na trhu. Len tak môže Európska únia skutočne pomôcť ekonomike a spotrebiteľom.

Zdroj:
1. http://www.ft.com/intl/cms/s/0/6464d39e-d932-11e4-b907-00144feab7de.html?siteedition=intl#axzz3Wd8sZvNN

Ak máte otázky na R. Sulíka, napíšte mu na mail richard@oldweb-sulik.sk.

Autor článku Filip Vačko

Asistent Richarda Sulíka, zakladateľa a predsedu pravicovo-liberálnej strany Sloboda a Solidarita.