Európska únia, eurozóna, eurokríza, euroval a ECB.

Európska únia má vraj väčšou byrokraciou zvýšiť bezpečnosť áut

Európska únia nefunguje zle kvôli tomu, že by bola riadená nesprávnymi ľuďmi, ale kvôli tomu, že je riadená nesprávnymi ideami. Tieto idey majú často veľkú podporu aj mimo inštitúcií EÚ a mnohí chcú byť ešte pápežskejší ako pápež.

Európska únia a bezpečnosť

Európska únia podľa nich zasahuje do trhu primálo a mala by ho byrokraticky riadiť ešte viac. Jedným z takýchto ľudí je aj Antonio Avenoso, šéf neziskovej organizácie Európska rada pre prepravnú bezpečnosť.

Európska únia pomáha byrokraciou

Avenoso pripomína množstvo „úspechov“, ktorými údajne Európska únia zväčšila bezpečnosť áut.

Hovorí o tom, ako EÚ prinútila automobilky povinne používať v autách napríklad elektronickú stabilizačnú kontrolu či zvukovú signalizáciu nezapnutých bezpečnostných pásov.

No ani doterajšie úsilie vraj nestačí a Európska únia by podľa Avenosa mala pristúpiť k ďalším byrokratickým povinnostiam pre automobilky.

Autá by mali vďaka inteligentnej asistencii rýchlosti automaticky dodržiavať maximálnu povolenú rýchlosť či používať automatické núdzové brzdné systémy.

Európska únia by tiež mohla porozmýšľať nad povinnými testermi alkoholu (v prípade pozitívneho testu auto nenaštartuje) či nad zvukovou signalizáciou nezapnutých pásov aj pri ostatných pasažieroch.

Bezpečnosť je však prioritou, a preto snáď nemôže byť nikto, kto by s týmito návrhmi nesúhlasil, no nie?

Bezpečnosť na pokyn Európskej únie

Byrokratické riadenie bezpečnosti áut pri EÚ však trpí rovnakými problémami ako všetky ďalšie snahy byrokratov riadiť životy ľudí – vždy bude menej efektívne ako trh. Bezpečnosť áut (a ani ničoho iného) totiž nikdy nie je absolútnou prioritou.

Ak by to tak malo byť, ľudia by zrejme jazdili na vozidlách, ktoré sa viac podobajú tankom. No keďže to by bolo tak trochu nepraktické, bezpečnosť musí byť vždy kompromisom aj s ostatnými požadovanými vlastnosťami vozidla.

Samozrejme, jednou z najpodstatnejších vlastností áut je ich cena. A povinná montáž všemožných bezpečnostných zariadení na pokyn Európskej únie cenu nových áut výrazne zvyšuje.

Ľudia si tak nemôžu dovoliť nové autá príliš často a kvôli vyšším bezpečnostným štandardom tak paradoxne oveľa dlhšie jazdia na starších, menej bezpečných no lacnejších autách.

Byrokrati nikdy neporazia trh

Podobne je to tiež s vecami ako povinná signalizácia nezapnutých pásov či potenciálne zavedenie alkoholových testerov. Predstava oveľa nižšieho pohodlia a oveľa väčšieho otravovania u mnohých ľudí spôsobí, že sa novým a bezpečnejším autám budú cielene vyhýbať.

Danej situácii nepomôže ani spomínaná vyššia cena áut.

Tieto myšlienky navyše nie sú ničím novým, na podobné riziká už dávno upozorňoval aj známy ekonóm Milton Friedman. No ani to nie je nič platné, keďže

byrokrati sú presvedčení, že dokážu rozhodovať lepšie ako trh.

Či už ide o zákaz žiaroviek alebo o nariadenie „toho správneho“ pomeru medzi cenou a bezpečnosťou, výsledok je vždy rovnaký. Európska únia svojimi byrokratickými nariadeniami ubližuje presne tým ľuďom, ktorým chcela pomôcť.

Zdroj:
1. http://www.euractiv.com/sections/transport/new-vehicle-safety-standards-are-opportunity-eu-show-it-can-have-positive-impact

Ak máte otázky na R. Sulíka, napíšte mu na mail richard@oldweb-sulik.sk.

Autor článku Filip Vačko

Asistent Richarda Sulíka, zakladateľa a predsedu pravicovo-liberálnej strany Sloboda a Solidarita.