Európska komisia v stredu predstavila niekoľko konkrétnych krokov, prostredníctvom ktorých by sa mala eurozóna hlbšie integrovať. Odvoláva sa pritom na nedávno zverejnenú správu piatich predsedov EÚ (predseda ECB, …
… Komisie, Euroskupiny, europarlamentu a predseda samitu eurozóny). No plány Európskej komisie, rovnako ako plány zo správy predsedov, z dlhodobého hľadiska len posilňujú nezodpovednosť a v lepšom prípade sú nerealistické, čo eurozónu viac poškodí, ako jej pomôže.
Európsky semester
Jedným z hlavných plánov Európskej komisie pre eurozónu je „Prepracovaný európsky semester“. Pod tým Komisia myslí najmä čo najskoršie zverejňovanie odporúčaní pre eurozónu ako celok, pričom Komisia tiež verí, že štáty budú dané výzvy riešiť súdržne.
Toto očakávanie je však dosť vzdialené od reality. Európska komisia totiž nedokáže (a ani na to nemá vhodné možnosti) vynútiť ani základné dodržiavanie pravidiel od krajín, ako je napríklad Francúzsko.
Predstava, že zmena inštitucionálneho rámca privedie krajiny k zodpovednosti, je preto prinajmenšom naivná.
Finančná únia
Medzi ďalšie plány Komisie patria „Kroky smerom k finančnej únii“. Tu má ísť najmä o dobudovanie bankovej únie a o vytvorenie spoločného systému na ochranu vkladov. Podľa Európskej komisie:
„Tým sa zabezpečí, že občania si budú môcť byť istí bezpečnosťou svojich vkladov, nezávisle od ich zemepisnej polohy.“
No to môže platiť prinajlepšom z krátkodobého hľadiska. Je totiž pravdou, že vďaka spoločnému ručeniu za vklady by banky, najmä v ekonomicky menších krajinách, mohli zvládnuť prípadné ťažkosti jednoduchšie.
Spoločné ručenie za vklady však prenáša morálny hazard na úroveň celej eurozóny, a tak do budúcnosti prináša ešte viac problémov.
Inak povedané, z dlhodobého hľadiska sa budú môcť občania (najmä v zodpovednejších krajinách, medzi ktoré patrí aj Slovensko) spoliehať na bezpečnosť svojich vkladov ešte menej.
Európska komisia s nešťastnými návrhmi
Európska komisia chce okrem toho posilniť vonkajšie zastúpenie eurozóny, najmä v Medzinárodnom menovom fonde, a tiež vytvoriť Európsku fiškálnu radu a povzbudzovať k vytváraniu štátnych výborov pre konkurencieschopnosť.
Európska fiškálna rada má prispieť najmä k zvýšeniu rozpočtovej zodpovednosti.
No pri rozpočtovej zodpovednosti v prvom rade nejde o ekonomickú racionalitu, ale o politiku. Európska fiškálna rada tak môže radiť krajinám eurozóny koľko len chce, ale bez jasných a automatických trestov za porušenie pravidiel nakoniec bude mať vždy populizmus navrch.
Podobne dieru do sveta nespravia ani štátne výbory pre konkurencieschopnosť.
V prvom rade, je absurdné, že proti byrokracii majú bojovať nové byrokratické orgány. A v druhom rade, Európska komisia sama prináša politiky, ktoré konkurencieschopnosť celej EÚ podstatne znižujú.
Od nezmyselne prísnych klimatických cieľov, až po prerozdeľovanie peňazí daňovníkov prostredníctvom 315-miliardového investičného balíka.
Európska komisia má preto viac než dosť možností, ako zlepšiť konkurencieschopnosť a ekonomické podmienky eurozóny a celej EÚ, no predstavené návrhy k tomu pomôžu len veľmi ťažko.
1. http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-5874_sk.htm