Warning: is_dir(): open_basedir restriction in effect. File(/tmp) is not within the allowed path(s): (/website/oldweb-sulik.sk/:/usr/local/lib/php/:/usr/local/share/pear/:/website/tmp/) in /quad/website/oldweb-sulik.sk/wp-content/plugins/wp-simple-firewall/src/lib/vendor/fernleafsystems/wordpress-services/src/Core/Fs.php on line 466
Eurofondy | Štát chce eurofondy použiť na likvidáciu firiem
Európska únia, eurozóna, eurokríza, euroval a ECB.

Štát chce eurofondy použiť na likvidáciu konkurencie

Eurofondy oficiálne majú pomáhať ekonomike. Podporiť rast, rozvoj a priniesť prosperitu. V mnohých prípadoch však robia čistú škodu. Ide napríklad o prípady, keď sú použité v nekalej konkurencii. Je veľmi nefér, ak …

Eurofondy na likvidáciu konkurencie

… proti podnikateľovi, ktorý podnik vybudoval vlastnými silami, stojí podnikateľ, ktorý svoj biznis postavil na eurofondoch. No oveľa nespravodlivejšie je, ak proti takému podnikateľovi stojí samotný štát.

Keď eurofondy škodia

O takomto prípade písal ešte minulý rok týždenník TREND.

Súkromná firma Metrans si za vlastné peniaze v Dunajskej strede vybudovala terminál kombinovanej dopravy (prekladanie tovaru). Štát však chce tejto firme konkurovať použitím eurofondov. Samotná firma túto snahu nechápe, keďže podľa nej ide o komerčný projekt. Inak povedané – bez akýchkoľvek dotácií poskytuje služby zákazníkom, pričom dosahuje zisk. Z tohto zisku tiež platí dane, ktorými podporuje vlastnú i štátnu konkurenciu.

Štát mal pritom problém s obsluhovaním kontajnerových prekladísk už v minulosti. Nedokázal poriadne rozbehnúť prekladisko v Ružomberku a prekladisko v Dobrej pri Čiernej nad Tisou začalo prosperovať až po tom, ako ho začala spravovať súkromná spoločnosť.

Zatiaľ čo súkromní podnikatelia sú donútení k efektivite obmedzenosťou zdrojov, štát takéto problémy nerieši. Cez eurofondy má totiž k dispozícii štedrú peňaženku európskych daňovníkov a v prípade potreby tiež štátnu kasu.

Načo chce štát konkurovať?

Ministerstvo dopravy ukazuje na nariadenie Európskeho parlamentu. Podľa neho by v krajine mal byť terminál nákladnej dopravy s transparentnými poplatkami otvorený pre všetkých prevádzkovateľov. Podľa spoločnosti Metrans to je absurdné. Ich terminál je otvorený pre všetkých záujemcov. Ako hovorí riaditeľ Metrans Peter Kiss:

„Máme záujem o čo najväčšie vyťaženie terminálu. Inak by sme boli veľmi zlí obchodníci.“

Štát teda vychádza z hlúpych predpokladov, na základe ktorých chce škodlivo zasahovať do trhu. Žiaľ, prípad prekladiska je len jedným z mnohých, kedy sú eurofondy používané na likvidáciu konkurencie. Často teda narobia oveľa viac zla, ako úžitku.

Kredit/zdroj:
1. http://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-2012/cislo-10/slovensky-hongkong-ohrozia-eurofondy.html

Ak máte otázky na R. Sulíka, napíšte mu na mail richard@oldweb-sulik.sk.

Autor článku Richard Sulík

Poslanec Európskeho parlamentu, slovenský politik, zakladateľ a predseda pravicovo-liberálnej strany Sloboda a Solidarita. Spoluautor slovenskej daňovej reformy. Bývalý poradca ministrov financií a bývalý predseda NRSR.