Propagácia EÚ – Propaganda má v podaní EÚ množstvo podôb. Nemožno prehliadnuť obrovské rozpočty na masívne štáby ovplyvňovačov verejnej mienky, a tiež samopropagáciu EÚ na sociálnych sieťach, prostredníctvom …
…televíznych reklám, brožúrok a kníh. Jeden druh propagandy EÚ je však obzvlášť zákerný. Propaganda zameraná na deti.
Komiksy propagandy
Európska únia pripravila pre deti napríklad viaceré komiksy, ktorých tematika však je až do očí bijúcou detskou propagandou. Komiks s názvom „Vojna o malinovú zmrzlinu“ je rozprávkou o tom, ako sa deti vracajú do barbarských dôb, keď ešte existovali národné štáty a učí ich obyvateľov rušiť hranice.
Komiks „Nepokojné vody“ má dosť nezvyčajnú hrdinku – poslankyňu Európskeho parlamentu. Tá zažíva rôzne situácie, pričom v komikse zaznievajú aj výroky, ako:
„Len sa smej! Len počkaj, keď uvidíš moje dodatky k návrhu Komisie!“ alebo „Vyzerá to tak, že strávim celý život vo vlaku medzi Bruselom a Štrasburgom, ale nerada by som sa rozhodovala medzi smaženými mušľami a štrasburgským cibuľovým koláčom“.
Kapitán Euro
Európska únia pre deti vymyslela aj nového superhrdinu. Po Spidermanovi, Supermanovi a Batmanovi, prichádza…Kapitán Euro! Na oficiálnej stránke Kapitána Euro sa tiež píše o mnohých vystúpeniach v médiách, vďaka ktorým sa „stáva superhrdinom – maskotom Európy“. Kapitán Euro má aj svoj tím, medzi ktorými je tiež vlk a človeko-počítač Pytagoras I.
Dvojaký prístup ku propagande?
Poslanec Európskeho parlamentu Daniel Hannan, sa v súvislosti s danou detskou propagandou zamýšľa, aká by bola reakcia verejnosti a EÚ v prípade, ak by podobné prostriedky detskej propagandy použili napríklad euroskeptici. To, čo by bolo u nich hystericky odsúdené ako neprípustné vymývanie mozgov (zaslúžene), je pre Európsku úniu len zvyšovaním vzdelanosti mládeže.
Detská propaganda je podľa EÚ legitímna
Daniel Hannan tiež spomína obzvlášť zvrátený postoj EÚ k otázke detskej propagandy, ktorý sa objavil v jednej z interných správ Európskej komisie. V nej bolo uvedené:
„Deti môžu fungovať ako poslíčkovia, ktorí môžu pomôcť dostať naše myšlienky až ku nim domov. Mladí ľudia sú často sprostredkovateľmi medzi staršími generáciami a pomáhajú im porozumieť euru.“
Podľa Hannana je snaha dosiahnuť rodičov cez ich deti skôr charakteristická pre autoritárske štáty a nie pre liberálne demokracie. Toto je teda detská propaganda, ktorú by si Európska únia mala bezpodmienečne odpustiť.
1. http://www.captaineuro.com/
2. http://blogs.telegraph.co.uk/news/danielhannan/100090671/eu-child-propaganda-
silly-or-sinister/
3. http://blogs.telegraph.co.uk/news/danielhannan/100091780/those-eu-propaganda-
cartoons-in-full/